2012. december 20., csütörtök

Fűszerolaj készítése

A saját készítésű fűszerolaj szerintem nagyszerű gasztroajándék karácsonyra. Mutatós, hasznos, és aki kapja, tudja, hogy szeretettel készült. A karácsonyi blogomban már írtam egy bejegyzést a fűszerolaj készítésről, ahol több receptet és videót is összegyűjtöttem az elkészítéséről. Mivel én is készítettem ilyen ajándékot karácsonyra, most megmutatom azt is, hogy én hogyan készítettem el, és hogyan tehetjük ünnepivé az üvegeket. Igaz, hogy legalább egy-két hétig hagyni kell, hogy összeérjenek az ízek, de szerintem, aki most áll neki az elkészítésének, az sincs még elkésve, legfeljebb az üveg átadásakor még annyit hozzátesz, hogy majd csak két hét múlva bontsák ki. 

Az elkészítésről külön nem írok, mivel a fenti linken (vagy ide kattintva) elég sok információt találunk erről. Az én receptjeim a következőek:


Rozmaringos fűszerolaj:

hidegen sajtolt, extraszűz olívaolaj
színes bors
mustármag
fokhagyma
egy szál rozmaring
szegfűbors
kakukkfű (morzsolt)

A száraz hozzávalókat az üvegbe teszem, rácsurgatom az olívaolajat, gondosan lezárom az üveget. Ezt a receptet (a fűszerezése miatt) elsősorban húsételekhez ajánlom, de salátákhoz is kiváló.


Bazsalikomos fűszerolaj:

hidegen sajtolt, extraszűz olívaolaj
színes bors
mustármag
szárított mandarin szeletek
egy ág görög bazsalikom
szegfűbors
kakukkfű (morzsolt)

A szárított mandarin így készül: megmosom a mandarint, héjastul vékony szeletekre vágom, és egy konyharuhára fektetve egy-két napig szárítom. A legjobb, ha a radiátor tetejére tudjuk tenni (konyharuhástul), így hamarabb megszárad.

A száraz hozzávalókat az üvegbe teszem, rácsurgatom az olívaolajat, gondosan lezárom az üveget. Ezt a fűszerolajat elsősorban salátákhoz készítettem, de aki szeret az ízekkel kísérletezni, vagy éppen narancsos húst készít, az húsételekhez is bátran használhatja.


Szépítgetések

A fenti képeken látszik, hogy olyan üveget használtam, ami éppen volt. Kubus, Siós, ketchupos, kisebb borosüvegek, kiürült olajos üvegek. A salátához szánt fűszerolajakat tettem a kisebb üvegekbe (általában 2-3 decisek), a rozmaringosat pedig a nagyobb (4-5 decis) üvegekbe. Ilyen lett, mikor mind elkészült.


Mindenképpen rá akartam írni, hogy mik az összetevők, és hogy saját készítésű ajándékról van szó, ezért egy papírra szöveget nyomtattam, amit feldarabolva sok kis cetlit kaptam. Az elkészített Word dokumentumot feltöltöttem a Google Docs-ba, hogy bárki elérhesse. Ide kattintva tudjátok letölteni, és átszerkeszteni a saját szövegetekre. (Mondjuk feltöltve nem pont úgy mutat, mint nekem a gépen, de ezt majd mindenki beállítja a saját verziójához.)

A cetlik két oldalát összeragasztottam, majd az egyik felére kézzel még ráírtam, hogy én készítettem. Ezután az egészet széles ragasztószalaggal (amilyet a karton dobozok leragasztásához használnak) mindkét oldalán leragasztottam, és a széleken a fölösleges ragasztócsíkot levágtam. Mivel a ragasztószalagom sötétbarna színű, ezért a papír is barnás árnyalatot kapott, ami szerintem nagyon jól mutat.


Ezután karácsonyi mintás anyagból kisebb-nagyobb négyzeteket vágtam (az egyik üveghez kör alakot, ki kell próbálni, melyik üveghez mi mutat jól) és ezt a kupakra tettem, majd egy szaténszalaggal rákötöttem. A szalag két végét V alakban bevágtam, így kevésbé foszlik ki. A cetliket lyukasztóval átlyukasztottam, felfűztem a szalagra, és fél masnit kötöttem rá.


Kész is a fűszerolaj, ami igazán kedves ajándék, és szerintem nagyon mutatósak is lettek.




1 megjegyzés: